Klacht over een registerjurist

Onvrede tussen u en een jurist is erg vervelend. De vraag die daaruit kan voortvloeien is of er ook sprake van een klacht is, want ontevredenheid over een jurist is niet automatisch klachtwaardig, althans niet voor het NRvJ. Om te bepalen of er sprake is van een klacht die via het NRvJ aanhangig gemaakt kan worden, moet er aan ten minste 3 vereisten zijn voldaan:

  1. u heeft uw klacht voorgelegd aan de betreffende registerjurist of het kantoor en er is geen (passende) oplossing geboden; en
  2. de betreffende jurist moet opgenomen zijn in het Nederlands Register van Juristen; en
  3. de klacht dient te zijn voortgekomen uit de overeenkomst van opdracht tussen u en de jurist c.q. het kantoor.

De overeenkomst van opdracht

Wanneer u als rechtzoekende een jurist of een kantoor inschakelt, dan komt er een overeenkomst tot opdracht tot stand. Naast de zaken zoals de hoogte van het honorarium, de kantoorkosten, verschotten en overige, vind u daarin ook (een verwijzing naar) een (kantoor)klachtenregeling.

In de (kantoor)klachtenregeling ligt de wijze vastgelegd waarop, waar en hoe er gehandeld wordt door de jurist of het kantoor indien u, als cliënt, een klacht indient.

Wanneer de cliënt en de jurist of het kantoor onderling niet tot een oplossing komen, dan kan er een onafhankelijke instantie worden ingeschakeld om het geschil te beslechten.

Is er in de overeenkomst van opdracht opgenomen dat de arbitragecommissie van het NRvJ bevoegd is, dan geschiedt de geschilbeslechting volgens de procedure van bindend advies (consumenten) of arbitrage (zakelijk).

Laakbaar handelen

Juristen zijn niet onderhevig aan het tuchtrecht, zoals bijvoorbeeld advocaten dat wel zijn.

Wel kan een registerjurist laakbaar handelen en kan dit gevolgen hebben voor zijn opname in het Nederlands Register van Juristen. Registerjuristen hebben zich bij hun opname in het register geconformeerd aan de gedragsregels van het NRvJ. Indien zij deze regels hebben overtreden, dan kan dit tot maatregelen leiden, zoals bepaald in Deel IV regel 32 van de NRvJ Gedragsregels. Welke maatregelen dit zijn wordt bepaald door een onafhankelijke toetsingscommissie en gaat de algemeen informatieve aard van deze pagina te boven.

Behandeling van klachten en vermeende overtredingen van de gedragsregels

Klachten die voldoen aan de voornoemde minimale vereisten, zullen worden overgedragen aan de arbitragecommissie juristen, welke per casus wordt samengesteld uit twee onafhankelijke registerjuristen en een burger zonder affiniteit met en niet werkzaam zijnde binnen de juridische sector. Hetzelfde telt voor vermeende overtredingen van de gedragsregels, enkel betreft het in dat specifieke geval een toetsingscommissie. De arbitragecommissie of toetsingscommissie zal vervolgens onderzoek verrichten en de kwestie behandelen.

Hieronder kunt u uw keuze maken tot het indienen van een klacht of melding maken van een vermeende overtreding van de gedragsregels door een NRvJ registerjurist.